Läsarfråga igen

Nu har jag fått en fråga av Freja. Hon skriver såhär:

Förresten, då skulle jag vilja passa på och fråga dig en sak!
Det är så att jag skulle vilja jobba för en tävlingsryttare utomlands. Men hur pass utbildad måste man vara för att få jobb på ett sådant ställe, asså måste man ha hästskötarexamen och sånna grejer?
Vad skulle vara de bästa förutsättningarna för att få jobba där? Är det bäst att ha jobbat hos en svensk tävlingsryttare först, så att man får känna på hur det är?
Har funderat på dessa frågorna ett tag och skulle bli jätteglad om du ville svara! :)


Mitt Svar:
Jag skulle rekommendera att du testar på hur det är att jobba för en svensk tävlingsryttare innan du åker utomlands. Nu vet jag inte hur gammal du är, men enligt mig så är man BÄST FÖRBEREDD FÖR FRAMTIDEN om man INTE pluggar en hästinriktad gymnasielinje. Detta på grund av att vad som helst kan hända. Man kan skada sig under hästarbetet, såpass illa så att man inte kan jobba med hästar mer på grund av skadorna. Man kan få barn och sen försvinner pappan ur ens liv, och som ensamstående är det inte särskilt praktiskt att jobba med hästar, eftersom vad som helst kan hända i ett stall som gör att man måste stanna längre än väntat.

En häst kan få kolik och man får stanna och gå med den kanske en hel kväll eller natt. Det kan bli översvämning i vattenkopparna så man får fixa hela stallet. Lektioner kan urarta om någon åker av väldigt illa, så man får stanna längre.. jag har själv upplevt allt detta och mycket annat, och att ringa dagis och säga "tyvärr jag måste stanna och vet inte hur länge" funkar inte riktigt..

DÄRFÖR rekommenderar jag alltid att man läser något bredare än en hästutbildning. Socionom, Ekonomi, Barn o Fritid, vad som helst, för att ha något att falla tillbaka på den dagen man inte kan jobba med hästar av något skäl, även om det bara är tillfälligt.

Att jag rekommenderar att man åker till en svensk tävlingsryttare först är för att det är säkrare än att åka utomlands. I andra länder gäller andra regler, och ska man hitta ett stall som behandlar sin personal bra så kan det ta tid. Lite motsägelsefullt så kan man säga att många större stall behandlar sin personal rätt illa då och då, jämfört med hur man behandlar hästarna.
Självklart är det inte så överallt, men det är väldigt hårda regler, hästens hälsa går före allt, man väntas offra allt för att hästen ska må bra och allting är väldigt noga, eftersom det ofta är såpass stora stall och kunder med mycket pengar som kommer väldigt ofta, därför är många av de utländska stallen in så kallat uppvisningsskick.

När jag själv jobbade i Belgien så fanns Norgers Prinsessa, Märtha Louise där hela tiden, eftersom hon hade sina hästar där och var tillsammans med en av de dåvarande cheferna, Bruce. Hon var väldigt trevlig och snäll, men hade som alla andra sina krav när det gällde hästarna, Lenaro skulle vara med i OS i Atlanta det året, så han var väl omhändertagen!! Samma sak gällde hennes andra häst, Halanta, som var halt just då jag var där. Det skulle vara ett visst minimimått av spån i hennes box för att hon skulle vilja ligga ner mycket och avlasta benet, och hon skulle ha benskydd på sig för att inte förvärra skadan och det ena med det tredje. Alla hästar skulle ha benskydd på sig så fort de lämnade boxen, och hovarna skulle kratsas direkt innan de gick ur sin box och direkt de kommit in i den.

När man kommer direkt från en ridskola och är van att hästarna inte har så mycket utrustning så är det en massa att tänka på, det är mycket som är annorlunda! Mycket av jobbet är att hålla stallet och området i uppvisningsskick. Täcken skulle borstas och tvättas efter fem dagars användning inne eftersom de var för spåniga annars. Träns skulle putsas och "lindas ihop" efter varje användning. Benskydd skulle tvättas allt som oftast även om de inte såg smutsiga ut, manar och svansar skulle trimmas, mular skulle rakas och så vidare i all evighet. Kul men aningen mer jobb än att "bara" sköta hästar. Det är HELT andra förväntningar i tävlings- och försäljningsstall, det är något man måste vara beredd på!

Att jobba är kul, men väldigt stressande; allting är klockat på sekunden, att sadla en häst ska ta si eller så lång tid, allting har en maxtid. Det blir lätt stressande när man inte är van. Är man sen inte så bra på engelska så kan det bli missförstånd och onödiga konflikter.
Så mitt förslag är att man testat hos en svensk som man kan göra sig förstådd med, innan man åker någonstans. jag åkte mer eller mindre av chock, och jag hade min hästskötarutbildning (obs, inte hästskötarexamen utan en gymnasieutbildning med ca 30 timmar per vecka i stallet på skoltid) i bagaget, plus ett antal praktiker och ca 15 års privat hästerfarenhet med ridskolelektioner, foderhästar och liknande.

Om du jobbar hos en svensk ett tag (minst ett år) och kommer bra överens med personen, så lovar jag att du hinner träffa en del utländska ridprofiler och mer eller mindre alltid så ställer "din" ryttare upp som referens när du vill söka dig vidare, förutsatt att du gjort ett bra jobb.

Tänk också på det här: Kolla vilka regler som gäller när du åker utomlands, det som gäller här gäller inte överallt. Plugga så du vet dina rättigheter innan du åker iväg, annars kan du råka bli utnyttjad på grund av att du inte vet dina rättigheter, man brukar få säga ifrån själv att man behöver eller vill ha ändringar som är enligt landets regler. Det kan vara allt ifrå hur lång arbetstid man har till vilken lön man har. Så kolla noga, det är din egen framtid det handlar om!!
Ring också runt och fråga duktiga hästmänniskor om du blir erbjuden jobb utan att själv söka det. Kolla alltid i den mån du kan, hur bra eller inte bra rykte stallet har och hur mn behandlar sin personal. Bara för att det handlar om en känd ryttare behöver det inte automatiskt betyda att personalen har ett bra avtal. Många jobbar gärna nästan gratis bara för att kunna säga att de jobbat hos någon känd ryttare. Det utnyttjas tyvärr.
Men precis som jag tidigare skrivit, testa lite, be att få resan betald och att få en provanställning på en viss tid. För mig var det inga problem, Anne ringde och bokade en flygbiljett och ringde tillbaka och gav mig bokningsnumret, jag ringde och kollade och biljetten var "pre-paid" alltså betald och klar. Det är ett tecken på seriösa stall! Att lägga ut tusentals kronor för att någon ska komma och testa på jobbet...

Jag hoppas detta svarar på några frågor!!
Lycka till!



Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG

SVAR: Precis, vi har för en gångs skull haft turen att ha rätt kanal (Eurosport) men å sin sida så är det inga sådär jätteroliga tävlingar de visar just nu :P



Jag såg det, tack så mycket för svaret! :D Jag är 16 år och går på gymnasiet så det blir inga "seriösa" jobb förräns skolan är slut, men jag tänkte att man kanske kan hitta något sommarjobb på något svenskt stall till nästa år, så har man något att skriva i sitt CV tills senare :)



Tack så jättemycket! Detsamma :)

2009-07-09 @ 14:32:58
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: linn

sv: okej tack! skall titta in här så ofta jag kan (:

2009-07-09 @ 16:01:26
URL: http://linnk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0