Läsarfråga

Jag fick en fråga av Johanna som jag ska försöka besvara så gott jag kan :o)

Hej, Har en fråga.
Jag är medryttare på ett 10årigt varmblod. Kommer från ett travstall men kunde inte bli startad pga rädsla för sulkyn. Han blir inte alls riden mycket. Det är nästan bara jag som rider och ägaren några gånger i månaden och hennes barn någon gång ibland. Jag är där ca 1-3 ggr i veckan.
Senast jag var där var Torsdags, Då han nu står i sommar hagen är det svårt att se honom (mkt skog). Jag ropade o så för att han skulle komma. Vanligtvis brukar kan komma lugnt i skritt o stanna så jag är tvungen att gå fram sista biten, men den här gången, han rusade i trav emot mig, trodde att han inte skulle stanna och han bara utstrålade överlycklighet.

När jag sedan kommer in i stallet och kollar i "ridboken" så ser jag att jag var den som red honom senast, och det var nästan 1½ vecka innan. Och nu när det är sommar har inte jag tid heller att komma varje vecka.
Och idag när jag smsade ägaren för att fråga om jag kunde komma förbi i morgon så sa hon att det gick bra och att hon inte har haft tid att rida sen sist jag var där ( 1v sen) så att han har lite semester nu.

Men då har han haft väääldigt lång semester. Började i dec och sen då har han bara ridits MAX 3 ggr veckan. Och det som är nämnvärt är att hon har stallet 20meter från hennes hus. Hur kan man inte "ha tid" att inte rida ngr små pass i veckan så han iaf är lite sysselsatt?! Jag är inte alls direkt kunnig om hästars behov eftersom jag nästan bara varit på ridskola. Så min fråga är om han inte rids för lite? Hoppas du har något bra svar :)


Mitt svar:

En häst som inte rids mår egentligen inte dåligt av det, däremot är det väldigt lätt att de få gånger den verkligen rids, så överarbetas den. Jag hade i din situation försökt sätta mig ner öga mot öga med hästens ägare och pratat igenom noga hur ofta hästen ska jobba och vem som ska göra vad och när. Detta för att hästen kan få förslitningsskador och även börja ogilla att bli riden om det varje gång ska gå flera dagar mellan passen, och sen får den gå en timme eller mer utan att vara van att ridas. Det är inte snällt att rida en häst så. De är vanedjur och vill ha rutiner, allt ifrån frukosthavre klockan sju till ridpass som är lika långa på ett ungefär.

Prata med ägaren om din oro, säg inte att du vill att hon gör mer, säg istället att du är lite orolig för att hästen får stå så länge mellan gångerna, och att du inte vill att den skadas. Fråga om ni kan göra upp fasta dagar då du har hand om hästen och dagar då hon sköter träningen, jag misstänker att det är en stressad person som äger den här hästen. Det blir lätt så att hästen hamnar i skymundan om man inte hinner med riktigt, och det är ju praktiskt att ha den i hage och inte behöva bry sig..

Har du möjlighet så kanske du kan fråga om du får ha den på foder och flytta den till en ridskola eller något som är nära dig, så du kan komma till den dagligen? Då kan du också lägga upp ridningen som du känner är bra. Prata gärna med en instruktör som ser hästen och kan avgöra hur vältränad eller otränad den egentligen är, det är alltid svårt att uttala sig om träning av hästar utan att själv se och känna på dem nämligen, det är lätt att det blir fel..
Be om hjälp av någon kunnig hästmänniska att lägga upp ett igångsättningsprogram för just den här hästen!

Vad du än gör, så rid inte "som vanligt" de få gånger du rider om du inte kan rida regelbundet, hästen kanske tycker att det är jätteskoj, men hur skoj är det när senor svullnar upp, ryggen värker eller den börjar sloka med huvudet av trötthet efter ridningen? Ta det lugnt, mycket skritt, långa skritturer till en början, med korta långsamma travpass på mjukt underlag, det kan vara en bra början!

Jag hoppas att mitt svar ger någon hjälp. Återkom gärna med rapport om hur det gått!!

Kommentarer
Postat av: johanna

Tack för svaret.



Jag har tänkt att prata med henne, men har inte fått något bra tillfälle och vet inte hur jag ska lägga upp det, men får se hur det blir med det.



När ja rider är det inte så allvarliga dressyr/hopp pass, mest skogsturer men lite sidvärtsrörelser och natur hinder blir det ibland ( finns ingen ridbana, bara hagar, grus vägar en skogrunda)



När inte inte är sommarlov och andra skollov har jag fasta dagar, men hon har inga fasta tränings dagar.



Han är ganska musklad för att bli riden så pass lite som han blir. Faktiskt mer "synligt" musklad än de flesta ja sett :o



Jag har tänkt på foder, men jag har nog varken tiden eller pengarna att ta honom på foder, och säkert inte kunskapen heller.



/Johanna

2009-07-09 @ 00:35:12
URL: http://joveel.blogg.se/
Postat av: Katarina

Oj, tack vad roligt! :) Jag gör så gott jag kan, det mesta kan ju hända när man har hand om hästar så helt tom kommer nog varken din eller min blogg bli (;

2009-07-09 @ 08:32:36
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG

Gud vilken rolig blogg! :D Här kommer jag fortsätta läsa :)

2009-07-09 @ 11:39:28
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG

Förresten, då skulle jag vilja passa på och fråga dig en sak!



Det är så att jag skulle vilja jobba för en tävlingsryttare utomlands. Men hur pass utbildad måste man vara för att få jobb på ett sådant ställe, asså måste man ha hästskötarexamen och sånna grejer? Vad skulle vara de bästa förutsättningarna för att få jobba där? Är det bäst att ha jobbat hos en svensk tävlingsryttare först, så att man får känna på hur det är? Har funderat på dessa frågorna ett tag och skulle bli jätteglad om du ville svara! :)

2009-07-09 @ 11:50:50
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0