När inga hästar är i närheten..

Det finns ju tider på året då det kan vara svårt att kunna få rida, sommaren kan vara lite smått besvärlig om man inte ska på ridläger eller jobbar med hästar, eftersom många privathästar är på sommarbete, och samma gäller för ridskolehästarna.

Får man då abstinens, så kan man alltid spela hästspel. Jag har insett att väldigt många av de hästspel som finns på marknaden är för mindre barn, men det finns faktiskt några som är lite svårare, och som riktar sig till något äldre publik.

Det allra bästa som jag har spelat är till WII och heter My Horse And Me. Det finns en tvåa också, men den är mycket barnsligare än ettan, av någon anledning. Det tog mig en dag att spela ut hela det spelet, tyvärr, medan jag ännu inte spelat ut ettan, kanske till viss del för att min käre som kommit in i bilden och raderat min profil ungefär tio gånger när jag varit på sista klassen, men ändå. Det är mycket mer utmaning!

Just WII ger en väldigt bekant spelkänsla för en ryttare, eftersom man styr med en kontroll i varje hand, och ska man åt höger, så vickar man kontrollen åt höger, ska man stanna så tar man ett "tygeltag" uppåt/bakåt. Bra närvarokänsla alltså.

Banorna kan vara en aning knepiga, och det är inte så bra beskrivet hur man styr sin figur i manualen, men får man träna lite så går det bra. Det sitter i ryggraden sen när man spelat en stund.

I spelet finns också rätt roliga minispel, som att jaga bort höns från majs och samla in majsen, eller att ha en "pengahoppning", där man hoppar över hinder och får pengar för varje hinder, som försvinner om man river. När man samlat ihop rätt summa ska man lämna det på ett ställe, och går vidare till nästa nivå. Det finns fler minispel, men de två jag nämnt är mina favoriter!

Här är en video från spelet förresten: (Ataris egen reklamvideo)


Grafiken är bra, och man har möjlighet att se på sin ritt efter varje tävling, man måste inte heller sköta om hästen om man inte vill, den kan tävla gång på gång utan att vila om man vill det, kanske inte så verklighetstroget, men desto roligare tycker jag, som tycker att det kan bli rätt tjatigt att borsta, mocka och rida samma bana som träning innan tävlingen.

Ett tips när man behlver lite hästkänsla i livet men inte har äkta vara tillgängligt alltså!


Kommentarer
Postat av: sandraochsofia

:)

2009-07-11 @ 22:01:24
URL: http://www.metrobloggen.se/ohmydays

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0